začínáme meditovat

Začínáme meditovat

Možná si říkáte, že meditace je něco snadného co dokáže každý. A nebo naopak máte pocit, že meditace je jakýsi rituál pro vyvolené. Ani jedno není tak docela přesné. Meditovat se skutečně může naučit každý, chce to ale trochu cviku a pravidlný trénink. Meditace je totiž cvičení mysli a stejně jako s cvičením těla chvilku trvá, než se mysl naučí ty správné „pohyby“.
Vzhledem k tomu, že zde na webu píši o různých způsobech meditací a vizualizací, určitě se vám budou hodit tyto základní rady pro začátečníky.

 

Začínáme meditovat – před meditací

1) Vyberte si klidné místo, kde vás nebude nikdo rušit – velmi vhodná jsou místa v přírodě, pokud ale krom městského parku žádný kousek přírody v okolí bydliště nemáte, bude stačit pokoj, kde se cítíte příjemně
2) Opravdu se ujistěte, že vás během meditace nic a nikdo nevyruší (zvonek, telefon, spolubydlící, domácí zvíře…), protože z vlastní zkušenosti vím, že to není nic příjemného
3) Lehněte si nebo si sedněte tak pohodlně, abyste se už neměli potřebu vrtět. Nekřižte končetiny, blokujete tím volný průtok energie tělem
4) Nemějte na sobě nic těsného, kousavého a nepohodlného, důležité je, abyste se cítili maximálně příjemně
5) Zavřete oči a zhluboka (!!!) dýchejte – nadechujte se do břicha, každý nádech podržte v plicích, soustřeďte se na své dýchání a vnímejte ho.
6) Přejděte k meditační technice, jakou jste si zvolili.
 být přítomen

 

Začínáme meditovat – jakou techniku si vybrat?

Výraz meditace pochází z latinského meditatio, což znamená rozjímání. Meditačních technik existuje bezpočet – od moderních postupů hnutí mindfullness až po starobylé hinduistické a budhistické modlitby. Neexistuje žádný správný způsob, jak meditovat – každý si může najít ten svůj.
Cílem meditace je zklidnění mysli. Můžeme k tomu používat techniky na úplné vyprázdnění hlavy, zbavení se myšlenek. Nebo se můžeme soustředit na jeden objekt – píseň, mantru, mandalu. Existují i šamanské techniky, pracující se zvukem bubnu a transem. Také dechová cvičení.
Pro začátečníky nejsnazší a nejjednodušší jsou vizualizace. Při nich pracujeme s příjemnými vizuálními představami, které navozují pocit uvolnění a klidu. Více se o nich dočtete v článku Co je to vlastně vizualizace.

mít se rád

 

Začínáme meditovat – pár technik pro začátek

Na webu Angelum Lucis najdete hodně návodů na nejrůznější meditační a vizualizační techniky. Tady jsou ty nejsnazší, s kterými se vám budou první krůčky dělat snadno.

Základní dechová cvičení

Rychlá meditační technika pro každého

Očistná meditace

Vizualizace pro snadné usnutí

 

Toto je revidovaný a aktualizovaný článek z roku 2009.

Lúmenn

Jsem osmadvacetiletá blogerka, čarodějka a taky nenapravitelný snílek. Již od roku 2009 pro vás píšu tento web. Snažím se rozdávat světlo a lásku a jsem tady vždy, když potřebujete pomoci. Navštivte také můj e-shop Angelum Lucis a udělejte si radost ručně vyráběnými magnetky, malovanými mandalami nebo dalším esoterickým zbožím. S dotazy se na mě obracejte v poradně.

More Posts

19 thoughts on “Začínáme meditovat

  1. Meditovat jsem začala díky jedné svoji kamarádce, pak sem se dostala ke knize Meditace – První a jediná svoboda (Osho), kde jsem si vybrala Meditaci o tmě. Tvoje články mi také dost pomáhají, takže díky za ně

  2. Meditovat jsem začala kdysi dávno, ale pak na to nebyl čas či jsem byla příliš unavená nebo ve stresu abych se do toho pustila, takže jsem s tím přestala, což byla chyba :-) Tyhle články o meditaci jsem přivítala s úsměvem :-)

  3. Chjo…dělá mi problémy meditovat…a přes den to už vůbec nezvládám. Když zavřu oči, pořád pod víčky těkají a nemůžu se zbavit myšlenek, jsem pak akorát nervózní a mám ještě horší náladu…nedokážu si pak ani představit ty barevné schody…

  4. [4]: tak ze začátku nevizualizuj, ale jen se soustřeď na dýchání, třeba jen pět deset nádechů pro začátek, nebo třeba při čtení nebo u počítače na chvíli "vypni" a uvolni se a přitom se soustřeď na svůj dech, až zase začneš těkat, otevři oči a pokračuj v rozdělané aktivitě;)

  5. Ahoj, poprvé jsem začala s kouzlením a radši zezačátku začínám s tou meditací a abych pravdu řekla já si nedokážu představit schody ale protože ráda maluji (a nechci se vytahovat docela mi to jde) představuji si jak dou po sobě barevné pastelky co mám v pouzdru. Jde mi pak meditovat lépe…díky za pomoc..moc mi pomáháte vzhledem k tomu že právě začínám s kouzlením. ! :)

  6. Děkuji Lúmennko!!! Uvažovala jsem (i předtím, než jsem se dozvěděla o tvých stránkách), že bych začala chodit na jógu. Zjistila jsem, že moje mamka tam taky chodila, ale ne na meditace, ale nejspíš se učili něco o esoterice. Několikrát jsem ji viděla, jak si čte knížečku "Škola esoteriky" a tak jsem chtěla nakouknout do její knihovničky a půjčit si ji. Viděla jsem tam i spoustu dalších knih o meditacích, čakrách, esoterice, třetím oku apod… Zatím jsem jí neříkala, že se o tomutéž věnuji, jen si nemyslím, že je vhodná doba, protože nevím, jak by reagovala. Možností je spousta. Však jednou čas přijde. Mám pokoj se starším bráchou, což mi zrovna moc nepomáhá, když se večer nebo ráno chci uvolnit, zavolt andílka, meditovat apod. Jednou na to zkrátka přijde. A taky vlastně nevím, proč vám to sem píšu :D

  7. Hm, to je zajímavé, i když pochybuju, že mi to půjde. Už jenom sejít po těch schodech a dostat se ke svému totemovému zvířeti, je pro mne nedosažitelný cíl :D

  8. Já mám dotaz. A co ty lidé, kteří nejsou dostatečně uzemnění nebo u nich jsou zjištěni nemoci typu schizofrenie.Není pro ně meditace nebezpečná. Nemůže zhoršit jejich stav.Kdyby takový člověk chtěl pomocí meditace a vizualizace např.: čistit čakry. Není tam riziko, že ikdyž do té doby třeba neviděl a neslyšel nic nadpřirzeného, tak to u něj tyto schopnosti probudí?

  9. [13]: ano, hrozí, ale pokud bude pracovat správným směrem, naopak mu to pomůže, protože schizofrenie není nic jiného než více otevřené vnímání

  10. [13]:kdyz rikas pokud bude pracovat tim spravnym smerem co konkretne tim myslis? Jaky spravny smer mas konkretne na mysli?

  11. Ahoj, budu asi meditovat ráno a večer jak tady radíš.Zase jsi mi pomohla.':)

  12. Ahoj prosím tě, nevím co mám dělat když chci ukončit meditaci, asi bych neměl rovnou otevřít oči a vstát viď? Poraď mi prosím nějaký postup, děkuji :)

  13. [17]: ahoj, opouštění meditace by mělo být postupné, dobré je se vrátit vědomě do těla – ucítit nohy, ruce, tělo, pomaličku zahýbat prsty u nohou a rukou, zakroutit hlavou, protáhnout se, to vše se zavřenýma očima, uvědomit si bytí v těle, svoje smysly, svůj dech a pak teprve pomalu otevřít oči

  14. Ahoj, vadí když meditace provádím v posteli kde spím? Jako jestli to nemá nějaké spatné vlivy nebo to je jedno, předem děkuji za odpověď :)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *