duševní zdraví

Světový den duševního zdraví – jak si udržet psychickou pohodu

Dnes, 10.října, si připomínáme Světový den duševního zdraví. Proč je toto téma tak důležité?

Až 14% lidí v České republice se ve svém životě potýkalo (či potýká) s úzkostnými poruchami a zhruba 7% s depresemi. Vlastní rukou skončí svůj život 4 Češi denně, často právě vlivem duševního onemocnění. V současné koronavirové době pak stoupá počet lidí s psychickými potížemi, které se časem mohou přelít až do skutečně závažného stavu a psychiatrické diagnózy.

psychický upír

 

Blázni a předsudky

Ohledně duševních chorob stále panuje celá řada mýtů. Většina lidí má v hlavě zažitý obraz šílence, který mumlá nesrozumitelné věty, podivně se šourá po chodbách nebo agresivně napadá všechny kolem. To je ale filmové a zcela nerealistické ztvárnění lidí, kterým se pejorativně říká „blázni“.

„Blázni“ ale obvykle vypadají úplně normálně. A většinu času se i zcela normálně chovají – chodí do práce, potkávají se s přáteli, mají koníčky, sportují, tvoří, milují. Pravděpodobně jich několik znáte – a nemusíte o jejich problémech ani vědět. Boj s duševní nemocí se odehrává hlavně v jejich hlavě a jediný, komu bávají nebezpeční, jsou oni sami.

pláč

Mechanismus vzniku a průběhu psychických nemocí ještě není plně znám. Jedná se většinou o souhrn mnoha faktorů – genetiky, traumat z dětství a dospívání, životního stylu, stresu či náročných životních situací. Se spoustou věcí neuděláme nic, minulost nezměníme, ale můžeme pracovat s tím, co nám bylo dáno a léčit poraněnou duši co nejjemněji a nejlaskavěji. Ať už jste nějakou duševní nemocí prošli, právě procházíte nebo jste zcela zdrávi, následující rady jsou pro všechny.

 

Jak pečovat o duševní zdraví

  • dopřejte si dostatek kvalitního spánku každý den
  • jezte zdravě, vyvarujte se nadměrného pití alkoholu, kávy či energetických nápojů
  • choďte do přírody, hýbejte se, ale také pravidelně relaxujte a věnujte se svým zálibám
  • nepotlačujte svoje emoce, mluvte o tom, co vás trápí
  • pracujte na kladném vztahu k sobě samým, mějte se rádi
  • stýkejte se s přáteli a rodinou, nepouštějte do svého života příliš negativních lidí
  • nenechávejte zajít špatný duševní stav příliš daleko a je-li vám skutečně zle, svěřte se svým blízkým a kontaktujte odborníka

odpočinek

 

Bolavá duše a sebeláskový lék

O duševní nemoci se zajímám dlouhodobě, protože jsem sama v pubertě prošla těžkými depresemi a ve třinácti letech se pokusila o sebevraždu. Trvalo mi mnoho let svoji duši uzdravit a postupem času zase začít milovat sama sebe a svůj život. Pár článků z mého pera by vás třeba také mohlo nasměrovat.

Péče o duševní zdraví je jako nasazování kyslíkové masky v letadle. Určitě znáte tu poučku – nejprve nasaďte masku sobě a až pak svým dětem. Je to proto, že pokud nezůstaneme zdraví a naživu, už se nepostaráme nikdy o nikoho.

S psychikou se to má obdobně – nemůžeme donekonečna pomáhat jen druhým a zapomínat na sebe. To se leda vyšťavíme ze všech svých sil a nakonec nezvládneme pomáhat nikomu, ani sobě ne.

Takže – opatrujte se. Pečujte o sebe. A mějte se rádi. V době korona krize, v den duševního zdraví i kdykoli jindy.

S láskou Lúmennka

Lúmenn

Jsem blogerka, čarodějka a taky nenapravitelný snílek. Již od roku 2009 pro vás píšu tento web. Snažím se rozdávat světlo a lásku a jsem tady vždy, když potřebujete pomoci. Navštivte také můj e-shop Angelum Lucis a udělejte si radost ručně vyráběnými magnetky, malovanými mandalami nebo dalším esoterickým zbožím. S dotazy se na mě obracejte v poradně.

More Posts

5 komentářů u „Světový den duševního zdraví – jak si udržet psychickou pohodu

  1. Jedním ze základních kamenů dobré pohody je, když si lidé chtějí rozumět a pracují na zkvalitňování komunikace a výstižných definicích jednotlivých informací, vsazených ve správném obsahu celku.
    Svět není o tom, že budou lidé testovat jeden druhého a někdo se postaví nad ně a bude testy tvořit. Vše bude vždy relativní bez lásky a porozumění. Lidé si vytvářejí svůj model světa a něco přebírají. Neexistuje na světě jediný odborník, někdo s absolutní pravdou, nebo schopností postavit se nad ostatní a stanovit všem normy, normály. Tyto principy zažíváme, jsou nám viditelné. Vše se staví na vzájemné dohodě a vzájemným porozuměním.

    Náš svět je jako široká rodina, kde my lidé tvoříme lidstvo. Lidé znovuobjevováním generacemi zažitých znalostí a přirozených potřeb člověka, nacházejí sebe a své štěstí. Každý kdo hledá pravdu, se k ní blíží. Co je tedy normální. Normální je hledat cesty lásky. Je jedno, kdo to řekne nahlas. Každý tento poznatek má v srdci od počátku.
    A nacházejme cesty lásky, kde víc je lidí pospolu , kteří si rozumět chtějí, tam vznikají základny pro zdravý život.

  2. jak pečovat o svoje duševní zdraví? přece tím, že budeme pečovat o to svoje duchovní zdraví. to duševní a fyzické přijde potom automaticky. změna musí přijít zevnitř, a to tím, že v sobě spícího ducha, který není v naší pozornosti, probudíme. začneme si ho uvědomovat. toto je spontánní proces evoluce a ta doba je již dlouho tady. stačí se jen zaměřit pozorností dovnitř a přát si vnímat svého ducha ve svém nervovém systému, protože nervový systém člověka je převodovou pákou mezi psychikou (duší) i tělem. když duch prostoupí k naší pozornosti, pak vám ukáže ve vašem duchovním těle (čakrách) co je, nebo není s vámi v pořádku ve všech rovinách vašeho bytí. tímto už nebudete muset poslouchat svoje, nebo cizí ego, ale můžete (nebo nemusíte) poznávat svého ducha, který je tím zdrojem poznání na stromě života. a emoce potlačujte, ale ne ezoterickým a magickým způsobem, ale tím, že je budete nezaujatě pozorovat a na ně nereagovat. reagování je podlehnutí emocím. tímto neztrácíte energii, protože když ji ztrácíme reagováním, tím se oslabujeme. pak se lidé uchylují k drogám protože hledají energii, kterou ztrácejí. a stanou se nejenom závislí na vnějších podnětech, ale i na energii, která není od skutečného zdroje ale od dočasné šalby kolektivní mysli (ega, psychiky), neboli ezoterice apod.

  3. Potlačování emocí rozhodně není zdravé. A není zdravé se nechat manipulovat některými nekonstruktivními emocemi k emocím. S emocemi je potřeba pracovat, učit se je tvarovat a na nich surfovat. Emoce jsou s citem a je v nich velká energie. Zvládnutá energie dělá velké věci. Pokud nezvládnutá?

    Někde něco možná praskne. Emoce jsou do značné míry, v určité řeči rozuměj kouzelné a magické. Ale nesmí se zabřednout do slovních hříček. Každé slovo má určitý význam podle celku , událostí celého děje, prostředí. Umění chtít rozumět je součástí cesty k dorozumění a pokoji.

    Síla lásky je nejsilnější silou ducha, mysli, srdce. Hojí. Léčí. Dává svobodu, ne tu nespoutanou, ale svobodu milovat a žít v souladu společně s tím, koho miluješ. Ve vstřícné cestě.

    Láska vše postaví, vše rozloží na částečky, ze kterých složí něco nového, čím znovu naplní společnou radost, která je silnou energií, ve společnosti sladěných lidí. Je to obrazné, modelové, zároveň skutečné. Současně takové, jaké chceš, jaké chcete ve spolek. Cestu musíš najít ty sám/sama. Každý může pomoci, jak jen může.
    Pomni , kdo čteš jen tyto řádky…Buďte kamarádi a kamarádky.
    Tvé city protékají, jako pramínky potůčků a řek.
    V jezerech stříbrných pak tvoří jeden celek.

    A „jiskry“ tvých myšlenek dají tok tvých energií cest.
    Tak centra v tobě rozzáří se, když napojíš je v čest.
    Kdo poznal stromy v pozadí, …,
    prameny , tak voní vřes.

  4. Výborný článek, díky za něj! Mluvit o duševním zdraví je v dnešní době hodně potřeba. Taky jsem si prošla depresemi po těžkých životních událostech. Trvalo mi rok a půl, než to přestalo být hrozné, a dalšího půl roku, než to začalo být zase dobré.
    Zásadní pro mě bylo uvědomit si, že to, co mi našeptává „cosi“ v mojí hlavě vůbec nemusí být pravda, i když se to snaží tvářit strašně racionálně a realisticky. A uvědomit si, že nemůžu věřit všemu, co cítím – to bylo hodně těžké, protože svými pocity jsem se do té doby řídila celý život, byl to pro mě jakýsi životní kompas. No a třetí krok byl uvědomit si, že to, že je mi po ránu bez důvodu hnusně, je prostě rozhozená chemie v mozku. Většinou následek toho, že jsem večer dělala, co jsem neměla – dlouho do noci pracovala bez kvalitního odpočinku nebo moc popíjela v hospodě.
    Samozřejmě jsem se snažila dělat všechny ty věci, které se obecně doporučují (a které zmiňuješ i v článku), jako potkávání s lidma, pohyb, kvalitní strava, pěstování sebelásky, procházky… To je určitě důležité a věřím, že mi to pomohlo získat dostatek energie k těm třem důležitým krokům, které mi pomohly dát se úplně dohromady. Už je to pár měsíců, co jsem zase šťastná na světě. A tentokrát moudřejší o vědomí, že se o svou duši musíme starat každý den. Odpočinek a volný čas nejsou „za odměnu“, je to životní nutnost, kterou se nevyplatí zanedbávat.

  5. A jako nejúčinnější „antidepresivní“ kámen můžu doporučit sagenit (rutil v křišťálu). Mockrát mi pomohl, když mi bylo akutně zle. Proti černým vizím budoucnosti se mi osvědčil dumortierit, na celkové pozvednutí a „proslunění duše“ brazilianit. A proti návalům strachu a úzkosti hypersten. A ametyst pro lepší spánek a proti nočním můrám. A velký karneol jako „náhradní baterka“, když jsem z toho všeho byla fakt vyčerpaná.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *